niedziela, 26 października 2014

Szlakiem Doliny Pałaców . . .



Szlakiem Doliny Pałaców Jeleniogórskich – wycieczka …

..to Pałac Wojanów..
W dniu 23 października 2014 r., uczestniczyłam w jednodniowej wycieczce autokarowej zorganizowanej przez Klub Seniora W-w Pilczyce.  Kilka pięknych obiektów zobaczyliśmy już na trasie do Kowar, ale głównym celem naszej wycieczki był Park Miniatur Pałaców Kotliny Jeleniogórskiej zlokalizowany właśnie w Kowarach. 
..zadumałam się nad nieuchronnością przemijania przy grobowcu właścicieli jednego z zamków...

Wśród miniatur są: zamki, pałace, dwory i dworki, obiekty sakralne, wyjątkowe cerkwie, schroniska i inne budowle szczególne. Tu prezentuję tylko zachęcająco Zamek Książ, popatrzcie tylko - proszę...
..to już miniaturka Zamku Książ - jedno z kilku ujęć...
Wszystkie miniaturki wykonano z niezwykłą starannością w pomniejszeniu 1: 25. 

                                   Chcesz wiedzieć więcej?....

Z Parku Miniatur... trzeba choć kilka z tych obiektów wymienić: to Zamki Chojnik, Książ, Czocha.. Pałace: Łomnica, Wojanów, Miłków, Bobrów, Moszna oraz Pałac i Dębowy Dworek w Karpnikach. Dalej to Bazylika Mniejsza w Krzeszowie, Domy Dwunastu Apostołów (zdumiewające wrażenie...), Kościół Wang, Cerkiew Sokołowska, Ratusz w Kowarach, Śnieżka i Schroniska: Samotnia, Szwajcarka i inne.. I wszystkie je mona zobaczyć skumulowane w jednym Parku ...., rozmieszczone bardzo rozważnie i otoczone starannym wykończeniem.
Zamek Książ - ujęcie 2.)

..kolejne ujecie...

Wiele z tych pięknych obiektów naszego dolnośląskiego regionu (ok.250 rezydencji) rozebrano po 1945 roku i bezpowrotnie przepadły dla historii architektury, inne (ok. 300) popada w ruinę, znaczną liczbę odremontowano lub się remontuje, dalsze blisko 600 obiektów jeszcze stoi i czeka, gdyż wskazanych do remontu jest niewielki tylko procent spośród nich wszystkich
(względy budżetowe..)…
                               
..to Pałac Wojanów na żywo, a poniżej jego miniatura...
                                              
..Fotografia pochodzi ze str. intern Parku Miniatur w Kowarach, dodałam dla porównania z powyższą ...

Obiekty po remoncie są bardzo piękne, np. Pałac w Łomnicy to chyba najciekawszy zabytek Kotliny Jeleniogórskiej, pięknie położony nad Bobrem, a zbudowany w XVIII w., w przepięknym stylu barokowym, z okazałym spacerowym parkiem - ogrodem. Ale otoczenie Pałacu w Wojanowie /poniżej, też jest piękne i niezwykle nastrojowe...

..udając dawną arystokrację spacerkiem przez park nieźle zmarzłyśmy ...
 
Na mnie ogromne wrażenie w Parku Miniatur Pałaców i nie tylko.., zrobił Zamek Książ, bo dopiero w tej pomniejszonej skali mogłam ogarnąć całość tj Zamek i jego  otoczenie. W Zamku Książ byłam 5 razy, zwiedzałam wnętrza, piękny podwórzec  z podjazdem, spacerowałam po rozległym parku, byłam też w Palmiarni, ale dopiero patrząc na jego miniaturę faktycznie zobaczyłam go jakby po raz pierwszy, z lotu ptaka – po raz pierwszy w jego niezwykłym kształcie, i w całej okazałości. To jest prawdziwa perełka Dolnego Śląska, a kolejna taka to Bazylika Mniejsza w Krzeszowie...
..podczas naszej wizyty w okolicy miniatury tej Bazyliki  - usłyszeliśmy z wewnątrz oryginalną muzykę organową....fot. ściągnęłam ze str.internetowej Parku Miniatur..
 
Bardzo serdecznie wszystkim polecam podobną wycieczkę lub indywidualny wyjazd. Bo koniecznie trzeba to zobaczyć,  i to jeszcze zanim pojedziemy w tzw wielki świat… Kochani, nasza mała Ojczyzna, świat Dolnego Śląska jest tak niezwykły i urokliwy, pełen ciekawych legend i wzruszająco romantycznych prawdziwych historii. A co najważniejsze - na pewno wycieczka taka jest w zasięgu naszych skromnych senioralnych (35 zł i 10 zł obiad) możliwości.

 
..a to my - część wycieczki na dziedzińcu Pałacu Wojanów, pierwsza z lewej to Krysia której fotki m.in. tu pokazuję..

Przepraszam za tak ogromne skróty, ale bardzo chciałam się moimi wrażeniami podzielić właśnie z Wami - mimo że skromnie i bez większych szczegółów, to tylko na zachętę, po więcej jedziemy do Kowar..... Pozdrawiam serdecznie Majka.










1 komentarz:

  1. Jestem mile zaskoczona liczbą czytelników tego posta, bardzo dziękuje...
    Życzę miłego tygodnia i pozdrawiam MS

    OdpowiedzUsuń